Witaj na nowej stronie Szkoły Podstawowej w Runowie Pomorskim! Liczymy, że będziesz częstym jej gościem!

Aktualności

01 czerwca 2020 19:58 | Aktualności

Zadania 01.06.2020r.

język polski kl 8

Obejrzyj filmy -lekcje Adam Mickiewicz "Stepy akermańskie" na kanałach Wiedza z wami podstawówka
oraz Umiem, bo rozumiem. Język polski.
Podaję linki do stron internetowych, gdzie możecie zapoznać się z tematyką sonetów Adama Mickiewicza, posłuchać ich interpretacji, poczytać samodzielnie.
Odpowiedz na pytania:
1.Wskaż, jakich środków stylistycznych poeta używa, aby przedstawić przestrzeń, w której się znajduje.
2.Jaką funkcję pełni w utworze oksymoron „suchy ocean”?
3.Omów na czym polega w wierszu dynamika opisu. Wypisz z wiersza czasowniki dotyczące ruchu oraz wyrazy dźwiękonaśladowcze.

4.Zastanów się nad pojęciem nostalgii i zinterpretuj ostatnie dwa wersy utworu, biorąc pod uwagę stan psychiczny wędrowca. (3-4 zdania)


język polski 5

temat: Co podpowiada wyobraźnia? Zbigniew Herbert "Pudełko zwane wyobraźnią"

Zapoznaj się z wierszem (s.321)
Obejrzyj lekcję na kanale Magda Rybicka "Pudełko zwane wyobraźnią"
wykonaj zadanie 1, 3 i 4
 
 

historia kl 6


 

temat: Konstytucja 3 maja.

 

Przeczytaj temat. Obejrzyj film na kanale Kujawsko- Pomorska e-szkoła - Historia kl 6 - "Konstytucja 3 maja" kl 6

 wypełnij ćwiczenia powtórzeniowe

 



historia kl 4

 

Temat: Szare Szeregi.
Zapoznaj się z tematem.
Obejrzyj film na kanale PRO100zmoSTU "Szare Szeregi". Możesz również obejrzeć inne filmy opowiadające o tej organizacji i jej bohaterach.
Wykonaj kartę pracy
 
 
Lekcje dla klasy 7 i 8 na 03.06.

 

Dzień dobry, przesyłam lekcje na środę (03.06.), pozdrawiam, Anna Kamińska

 

03.06.2020

Dzień dobry. Na dzisiejszej lekcji druga część tematu ,,Marsz ku wojnie”.
Podzielimy ten temat na dwie części.

Zapiszcie temat ze strony 248 –Marsz ku wojnie, część 2

Cele:
-dowiecie się o ekspansji anschlussie Austrii, układzie monachijskim,
-likwidacji państwa czechosłowackiego,
-ostatnich miesiącach pokoju w 1939 roku,
-żądaniach Hitlera wobec Polski.

1. Spójrzcie na taśmę chronologiczną na stronie 250-ten czas nas dziś interesuje.
2. Po wzmocnieniu armii niemieckiej, Hitler mógł przystąpić do realizacji celów i
planów.
3. W marcu 1938 roku dokonał anschlussu Austrii. Przeczytaj rozdział ze strony 250
i zastanów się jakie wydarzenia rozegrały się w Austrii w marcu 1938 roku.
Dokonaj analizy mapy ze strony 252.
4. Po sukcesie w Austrii, Hitler skierował swe żądania wobec Czechosłowacji. Na
zachodzie tego kraju mieszkało ponad 3 miliony Niemców-to stało się podstawą
żądań Hitlera. Przeczytaj rozdział na stronie 251 i zastanów się nad
postanowieniami konferencji w Monachium jesienią 1938 roku-co osiągnął Hitler?
Dokonaj analizy mapy ze strony 252.
5. Na podstawie rozdziału ze strony 252-253 zastanów się-jakie żądania wobec
Polski miał Hitler, czego one dotyczyły, jak na nie odpowiedział nasz kraj?
6. Na podstawie rozdziału ze strony 254 dowiedz się o układzie Ribbentrop-
Mołotow. Jak była treść porozumienia wobec państw Europy wschodniej i Polski.
7. Wykonaj notatkę do dzisiejszej lekcji. Pomocne będą wiadomości ze strony 255-
wybierz odpowiednią treść.
8. Po dzisiejszej lekcji pamiętacie o żądaniach Hitlera wobec Polski.

 

03.06.2020 rok

Drodzy uczniowie, dziś proponuję Wam pogłębienie wiadomości na temat zawodu i pracy.
Zapoznajcie się z wiadomościami pod linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/droga-do-zawodu/DkeiO8U0l

Co potrafię?

 zdefiniować pojęcie pracy i wskazać, jakie znaczenie ma praca dla
współczesnego człowieka;
 scharakteryzować zasady rynku pracy;
 opisać, czym jest wynagrodzenie i od czego zależy wysokość wynagrodzeń.

Nauczysz się

 wyjaśnić pojęcie zawodu;
 charakteryzować, co to jest ścieżka edukacyjna;
 wymieniać i móc (w przyszłości) zastosować zasady kreowania kariery
zawodowej.

 

Zajęcia świetlicowe od 01.06. do 05.06.2020r.

 

Temat : Dzień dziecka w Polsce i na świecie.
Cele i treści.
1. Dziecko poznaje sposoby obchodzenia Dnia Dziecka w różnych państwach.
2. Dziecko opowiada o przyczynach radości i smutku u dzieci.
3. Wspomaganie procesu dydaktycznego i wychowawczego szkoły.
4. Kształtowanie młodego charakteru poprzez uwrażliwianie na potrzeby innych.
5. Edukacja poprzez zabawę.
6. Uczeń wie jakie są prawa dziecka i kiedy została uchwalona Konwencja Praw dziecka.
Zadania do wykonania.
1. 20 listopada to rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Obejrzyj film.
https://www.youtube.com/watch?v=eOMgvrVYqoY
2. Dla najmłodszych film o prawach dzieci .Obejrzyj film.
https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
3. Nie daj się 9 - film edukacyjny - nasze prawa.
https://www.youtube.com/watch?v=a-PphP4hT4o
4. Piosenka o Prawach Dziecka ������ Piosenki dla dzieci - Mała Orkiestra Dni Naszych.
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
5. Dzień dziecka | ŻYCZENIA.
https://www.youtube.com/watch?v=V40mDOBZXHg
6. Posłuchaj pięknej piosenki o Dniu Dziecka – wszyscy znamy tą piosenkę.
https://www.youtube.com/watch?v=fpiDc0Q7UuE
7. Poruszający film o losach dzieci z Kenii.
https://www.youtube.com/watch?v=lXXsAajTMw8
Z OKAZJI DNIA DZIECKA ŻYCZYMY WAM SAMYCH RADOSNYCH DNI I DUŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻO
PREZENTÓW . KOCHAMY WAS DZIECIACZKI.

 

Proszę o wysłanie na stronę szkoły artykułu pt."Dziesięć zasad zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży". 

 

10 zasad zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży

1. Jedz regularnie pięć posiłków, często pij wodę, myj zęby.
Posiłki powinny być jedzone w stałych porach dnia, ponieważ to zapewnia lepszy metabolizm i
optymalne wykorzystanie składników odżywczych oraz sprzyja prawidłowej sprawności umysłowej i
fizycznej organizmu. Szczególnie ważne jest, by pamiętać o śniadaniu, które dostarcza niezbędnej
energii i składników odżywczych na początek dnia.
Nowym elementem jest zwrócenie uwagi na mycie zębów.
– Próchnica zębów powoduje zmiany zapalne nie tylko w obrębie jamy ustnej. Działa niekorzystnie
także na naczynia krwionośne. Dziś wiemy, że to jest pierwotny czynnik miażdżycy! Powstają zmiany
zapalne o małym nasileniu, które toczą się w śródbłonku naczyń. Na tle tych zmian zapalnych rozwija
się dalszy proces miażdżycowy – tłumaczy prof. Jarosz.
2. Jedz różne warzywa i owoce w jak największej ilości.
Produkty te stanowią główne źródło witamin, składników mineralnych, błonnika oraz naturalnych
przeciwutleniaczy, które usuwają szkodliwe dla organizmu wolne rodniki. Najkorzystniej spożywać je
na surowo lub minimalnie przetworzone (minimum 400 g dziennie i z przewagą warzyw). Warzywa i
owoce są niezbędne do utrzymania prawidłowej masy ciała. Zmniejszają też ryzyko zachorowania na
raka i choroby serca.
3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
Powinny być one składnikiem większości posiłków. Produkty te dostarczają węglowodanów
złożonych i są doskonałym źródłem energii potrzebnej rosnącemu i rozwijającemu się organizmowi.
Zawierają także witaminy z grupy B pomagające w koncentracji i nauce oraz różne składniki
mineralne, które wspierają rozwój fizyczny, wpływają na samopoczucie i zdolność do nauki.

4. Jeśli możesz pij co najmniej trzy szklanki mleka dziennie.
Można je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem, maślanką i częściowo – serem. Produkty te są
najlepszym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, zawierają również pełnowartościowe białko oraz
witaminy i składniki mineralne. Mleczne produkty fermentowane są z kolei źródłem naturalnych
bakterii probiotycznych.
– Dowiedziono, że dobra mikrobiota jelit jest ważna w prewencji rozwoju otyłości. Warto o nią dbać,
także unikając wczesnej i nieuzasadnionej antybiotykoterapii.
5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast
zwierzęcych.

Przynajmniej dwa razy w tygodniu warto zjeść ryby, przede wszystkim morskie. Zawierają cenne
kwasy omega-3, które odgrywają zasadniczą rolę w rozwoju mózgu, układu nerwowego i wzroku.
Jajka można jeść kilka razy w tygodniu – są skoncentrowanym źródłem składników odżywczych.
Dobrym źródłem białka są też rośliny strączkowe. Stanowią doskonałą alternatywę dla mięsa.
Tłuszcze zwierzęce należy zastąpić olejami roślinnymi, ale nie olejem kokosowym czy palmowym.
Najlepiej wybierać olej rzepakowy. Dobre są też oleje tłoczone na zimno, ale spożywa się je wyłącznie
na surowo – jako dodatek np. do sałatek.
Należy ograniczyć spożywanie produktów smażonych na rzecz gotowanych lub przyrządzanych na
parze.
Mięso czerwone nieprzetworzone jest uwzględnione w diecie dzieci i młodzieży, ponieważ jego
konsumpcja przynosi korzyści, ale tylko wówczas, gdy spożywane jest w ograniczonym zakresie (nie
więcej niż trzy razy w tygodniu).
6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy.
Zastępuj je owocami i orzechami. Orzechy są źródłem wielu składników mineralnych i witamin.
Ponadto zawierają dobre tłuszcze roślinne.
7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
Nadmierne spożycie soli m.in. sprzyja rozwojowi otyłości, jest też czynnikiem rozwoju nadciśnienia.
8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie.
Oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych należy ograniczyć do
dwóch godzin.
– Komputer czy komórka stwarzają dla nas zagrożenie, bo nie tylko zabierają czas na aktywność
fizyczną, ale powodują stres metaboliczny powodujący zaburzenia gospodarki hormonalnej,
węglowodanowej i lipidowej. Mają też wpływ na ośrodek łaknienia. A to wszystko sprzyja otyłości..
9. Wysypiaj się, aby twój mózg mógł wypocząć.
Nasze dzieci za mało śpią, a niewyspany mózg nie uczy się i nie uważa. Dzieci od sześciu do 12 lat
powinny spać co najmniej 10 godzin dziennie. I, co kluczowe, na dwie-trzy godziny przed pójściem
spać nie powinny już korzystać z urządzeń elektronicznych! Ośrodkowy układ nerwowy nie może być
w tym czasie stymulowany. Siedzenie przed komórką czy komputerem tuż przed snem nie tylko
zabiera czas na odpoczynek, powoduje też, że pogarsza się jego jakość.
10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.
Nawyki pomiaru ciała są szansą, żeby wcześnie wykryć to, co się dzieje w organizmie. Powtarzanie
pomiarów ciała (w domu, w szkole) co pewien czas pozwala na ocenę, czy tempo wzrastania jest
optymalne.

 

język polski, historia kl 5

 

język polski. temat Jak mówić, by być dobrze zrozumianym?(podręcznik str. 345-348)
zacznij od obejrzenia filmu na kanale  Zaliczone na 5! "Język polski - fonetyka (akcent i intonacja).
Następnie zgodnie z poleceniem przeczytaj zad 1.Zapoznaj się z informacjami w niebieskich tabelach, postaraj się zapamiętać jak najwięcej. wykonaj sumiennie wszystkie zadania zgodnie z poleceniami.  W środę prześlę zadania, w których zaznaczycie akcenty.
historia. temat: Polska w XIII wieku. 
Obejrzyj następujące filmy i lekcje:
na kanale A plus "Społeczeństwo i gospodarka Polski w XII i XIII wieku"
na kanale hAsta la Hista "Rozwój gospodarczy polski w XIII wieku"
Przeczytaj temat. zapamiętaj to, co znajduje się w tabeli na str. 175
Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam zdrowia i dużo radości!!!
 
historia kl 6
 
temat: II rozbiór Polski.
Obejrzyjcie następujące filmy
Na kanale Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe "Rozbiory Polski"
na kanale motorolac 116 "Rozbiory"
na kanale Jedynka "Konfederacja targowicka  -17/18 maja 1792"
Przeczytaj temat. 
Wykonaj ćwiczenia powtórzeniowe w załączniku
Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam zdrowia i dużo radości
 
 
 
 
język polski, historia kl 8

ęzyk polski. temat : Artysta jako kreator w wierszu "Radość pisania" Wisławy Szymborskiej.
Uważnie przeczytaj wiersz (str 279)
Obejrzyj filmy:
na kanale Polska Poezja "Wisława Szymborska -Radość pisania"
 na kanale Maciej Koszewski "W. Szymborska radość pisania - kilka ważnych wniosków
 na kanale  Marlena Ledzianowska Matura z języka polskiego. W. Szymborska. "Radość pisania". Polski w pigułce.
Wykonaj zadanie 2.
historia. temat: Integracja europejska.
Obejrzyj na POLSKAwUE "Historia integracji europejskiej"
Na Mariusz Dąbrowski "Unia Europejska. Historia Integracji Europejskiej".
Przeczytaj temat. Wykonaj karty pracy
Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam zdrowia i dużo radości
 
 
Tematy z przyrody od 01-02.06.2020r.
 

01.06.2020r
Temat: Na polu uprawnym.
1. Przeczytaj tekst w podręczniku od str. 198 do str.201.
2. Przepisz do zeszytu informacje w ramce ze str.201.
3. Napisz nazwy zbóż najczęściej uprawianych w Polsce i jakie produkty z nich otrzymujemy.
4. Odpowiedz pisemnie napytanie 3 ze str. 201 przepisując treść pytania do zeszytu.
02.06.2020r.
Temat: Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie- podsumowanie działu 7.
1.Przepisz do zeszytu z podręcznika od str.202 do str.204 informacje pod numerem 2,9,11,12,13.
Zdjęcia z wykonanych zadań z 1 i 2 czerwca proszę przesłać najpóźniej do 5 czerwca ( piątek) ,
najlepiej na maila a-conto.sp@wp.pl, lub na telefon 698 335 325
Uwaga rodzice!
We wtorek 9 czerwca odbędzie się sprawdzian pisemny z działu 7 , podręcznik od str.162 do
str.204.
Każdy uczeń przygotuje dwie kartki A 4. Treść dwóch zadań uczniowie otrzymają we wtorek 9
czerwca o godzinie 10 na Messengerze klasa IV.
Praca powinna być obowiązkowo podpisana na każdej kartce oraz czytelna i samodzielna.
Wymagane jest co najmniej 8 zdań z każdego zadania ( może być więcej).
Zdjęcia ze sprawdzianu 9 czerwca należy przesłać do godziny 15 , wyłącznie na maila a-
conto.sp@wp.pl.

 

Lekcje dla klasy 7 i 8 na 05.06.

 

Dzień dobry, przesyłam lekcje na piątek (05.06.). pozdrawiam, Anna Kamińska

 

05.06.2020 rok

Drodzy uczniowie, dziś proponuję Wam pogłębienie wiadomości na temat praw człowieka.
Zapoznajcie się z wiadomościami pod linkiem.
https://epodreczniki.pl/a/czym-sa-prawa-czlowieka/DKiwj4vMj

Co potrafię?

 zdefiniować pojęcie państwa i określić, jakie pełni ono funkcje;
 scharakteryzować rodzaje reżimów;
 wyjaśnić, czym jest demokracja, i wymienić jej charakterystyczne elementy.

Nauczysz się

 definiować pojęcie praw człowieka i wyjaśniać ich genezę;
 wymieniać i charakteryzować generacje praw człowieka;
 klasyfikować i opisać międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka.
Wiadomości te znacie z klasy szóstej. Utrwalcie wiedzę.

 

05.06.2020 rok

Drodzy uczniowie, dziś proponuję Wam pogłębienie wiadomości na temat praw człowieka.
Zapoznajcie się z wiadomościami pod linkiem.
https://epodreczniki.pl/a/czym-sa-prawa-czlowieka/DKiwj4vMj

Co potrafię?
 zdefiniować pojęcie państwa i określić, jakie pełni ono funkcje;
 scharakteryzować rodzaje reżimów;
 wyjaśnić, czym jest demokracja, i wymienić jej charakterystyczne elementy.
Nauczysz się
 definiować pojęcie praw człowieka i wyjaśniać ich genezę;
 wymieniać i charakteryzować generacje praw człowieka;
 klasyfikować i opisać międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka.

 

Materiał z chemii dla klas i sprawozdanie_Jerzy Urban

 

Dzień dobry. 

Przesyłam materiał z chemii dla klas i sprawozdanie.

Pozdrawiam, Jerzy Urban.

 

Temat: Wodorotlenki praktycznie nie rozpuszczalne w wodzie.
Lekcję realizujemy 02.06. 2020
Z lekcji dowiesz się:
1. Jak odczytać informacje z tabeli rozpuszczalności?
2. W jaki sposób można otrzymać wodorotlenki praktycznie nierozpuszczalne
w wodzie?
3. Co to są zasady?
4. Co to jest amoniak?
5. Czym jest zasada amonowa?
Zadanie:
Zapisz temat w zeszycie.
Przepisz podane pytania do zeszytu.
Przeczytaj temat ze strony 219 do 221.
Obejrzyj mój film o wodorotlenku miedzi dwa(II) i wodorotlenkach nie
rozpuszczalnych w wodzie. Napiszcie w zeszycie jak otrzymałem wodorotlenek
miedzi(II) i żelaza(II). Zapiszcie odpowiednie równania reakcji chemicznych.
Linki do filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=I7U7SIEyTUI
https://www.youtube.com/watch?v=-zkmxJmP7mA
Wykonaj w zeszycie zadanie 2 str. 221.
Sprawdź classroom tam też mogą być informacje związane z lekcją i
dodatkowe zadanie.
Pamiętaj oglądając moje filmy, że to są moje filmy niepubliczne dla moich
uczniów i ich rodziców i proszę nie udostępniać ich bez mojej zgody.
kod klasy to: hmwj363

Konsultować się możesz też poprzez naszą grupę klasową na fb.
Pozdrawiam, życzę zdrowia i zachęcam do pracy.

 

Temat lekcji: Sacharoza - disacharyd.
Lekcję realizujemy 02.06.20 r.
Z dzisiejszej lekcji dowiesz się:
1. Jak zapisać wzór sumaryczny sacharozy?
2. Czy sacharoza występuję w środowisku przyrodniczym?
3. Jakie właściwości ma sacharoza?
4. Ja przebiega hydroliza sacharozy?
6. Jakie zastosowanie ma sacharoza?
7. Jak zapisać równanie reakcji spalania całkowitego sacharozy?
Przeczytaj temat ze strony 208 - 211.
Zapisz temat w zeszycie.
Przepisz podane pytania do zeszytu.
Przeczytaj temat, który omawia te pytania.
Sprawdź jakie zadanie jest do wykonanie w klasie na google classroom. Kod
klasy 8 to: jhai3ov
Konsultować się też możesz na naszej grupie klasowej na fb.
Pozdrawiam, życzę zdrowia i zachęcam do pracy.

Przeczytano: 213 razy. Wydrukuj|Do góry